Čo je UX?

User experience (UX) alebo v preklade „užívateľský zážitok“ je dizajn, ktorý sa snaží splniť potreby používateľa.

Dizajn UX je proces navrhovania digitálnych alebo fyzických produktov, ktoré sú užitočné, ľahko použiteľné a príjemné na interakciu.

Dizajnéri, ktorí pri vytváraní produktov využívajú UX prístup, poskytujú užívateľom zmysluplné a relevantné skúsenosti a snažia sa o vylepšenie ich zážitku pri interakcii s produktom.

Prečo je UX dôležité pre vašu firmu?

  1. zníženie nákladov
    UX pomáha predísť problémom s použiteľnosťou hneď na začiatku, čo je oveľa lacnejšie a jednoduchšie ako dodatočné opravy chýb a nedostatkov.
  2. zvýšenie počtu konverzií
    Spokojný zákazník je platiaci zákazník. Preto dobrá používateľská skúsenosť vedie k vyššiemu počtu želaných konverzií (napr. nákupov, registrácií).
  3. budovanie dôvery
    Dizajn UX poskytuje užívateľom to, čo hľadajú. Tým pomáha získať si ich dôveru. Dôvera zasa vedie k väčšiemu využívaniu produktu či služby.
  4. lojalita zákazníkov
    Pozitívne skúsenosti udržujú užívateľov lojálnych. A práve spokojnosť s UX dokáže zabezpečiť, že sa k vám zákazníci budú vracať.
  5. rozširovanie povedomia
    Ak používateľom poskytujete dobrú skúsenosť, verte, že sa o ňu radi podelia. Dobré UX preto môže viesť k zvýšeniu počtu zákazníkov, a to práve na základe odporúčaní predošlých spokojných zákazníkov.
Case study

Hocostore

So sídlom v Hong Kongu a viac ako 2000 predajňami v 50 krajinách sveta, patrí značka hoco. k uznávaným výrobcom mobilného príslušenstva a doplnkov.

Napriek tomu ju na Slovensku ešte donedávna nepoznal nikto.

Čítanie na 7 minút

#výskum
#branding
#dizajn
#programovanie

#copywriting
#ppc reklama
#sociálne siete
#foto & video

Výzva

Našou úlohou bolo uviesť hoco. na, už aj tak preplnený, slovenský trh. Pri nulovom povedomí a konkurencii ostrieľaných hráčov ako Alza, či Mall.

Pochopili sme, že kúsok z tohto koláča sa nám podarí ukrojiť jedine vtedy, ak výzvu uchopíme inak. Vytvorili sme preto e-shop hocostore.sk a značku hoco. pretvorili na lifestyle brand s prívlastkom “veľa muziky za dobrú cenu”.

Výskum

Aby sme potvrdili naše hypotézy a zistili, či má takýto nápad vôbec zmysel, rozhodli sme sa najskôr preskúmať trh. Chceli sme si overiť, či má značka potenciál na úspech a či si jej produkty nájdu svojich zákazníkov.

Výskum nám ich pomohol nielen identifikovať, ale aj odhaliť akí sú a čo je pre nich dôležité. Určili sme ním product market fit a stratégiu značky napasovali potrebám európskych zákazníkov.

Rieš—
—enie

Vizuálna identita

Východiskom pre identitu hocostore bol už existujúci dizajn manuál výrobcu hoco. V snahe zachovať rozpoznateľnosť značky, sme jej identitu ohýbali iba mierne.

Hrali sme sa s farebnosťou, typografiou a logom, z čoho vznikol nový, vizuálne odľahčený koncept. Čistý, minimalistický a prehľadný.

Použiteľný e-shop

Pri budovaní e-shopu pre hocostore sme pokračovali v duchu nastaveného konceptu. Cieľom bolo vytvoriť e-shop jednoduchý na použitie, ktorý pôjde ruka v ruke s identitou značky.

Copywriting

Pokračovali sme kompletným otextovaním shopu, vrátane všetkých produktových popisov. Pri písaní textov sme sa snažili vyhnúť suchým technickým parametrom, v ktorých sa bežný návštevník e-shopu ľahko stratí. Vlastnosti produktov sme popísali zrozumiteľne a ľudsky. Tak, aby ich pochopil naozaj každý.

Filter pre náročných

Nezabudli sme však ani na tých, ktorí sa v technológiách vyznajú. Návštevníci, ktorí pri výbere zohľadňujú konkrétne vlastnosti produktu, môžu na e-shope využiť vyhľadávanie pomocou prehľadného filtra.

Vylepšený nákupný košík

Pre úspešný e-shop je nákupný košík nevyhnutnou súčasťou skladačky. Ten na hocostore sme preto navrhli tak, aby neobťažoval pri prezeraní produktov, no objavil sa vždy vtedy, keď ho zákazníci potrebujú.

Zrozumiteľná pokladňa

Ak pokladňa pôsobí čo i len trochu mätúco, zvyšuje sa šanca, že zákazníci opustia svoje košíky. A to práve v momente, keď sa rozhodli nakúpiť. Čím menej krokov a kliknutí, tým vyššie percento, že zákazník nákup dokončí.

Na hocostore sme preto stavili na jednokrokovú pokladňu – onepage checkout, vďaka ktorej má zákazník všetky informácie o objednávke neustále pred očami. Prehľadne zobrazené na jednom mieste, bez nutnosti kamkoľvek preklikávať alebo sa v nákupnom procese vracať.

Responzívnosť

Od menších až po tie najväčšie – pri 80% návštevnosti práve z mobilu je hocostore optimalizovaný pre všetky typy zariadení. Jeho obsah a prvky sa automaticky prispôsobia veľkosti obrazovky, na ktorom si ho užívateľ prezerá.

Tvorba obsahu

Samotné spustenie hocostore bol iba začiatok. Pochopili sme, že budúcich zákazníkov treba na shop nielen priviesť, ale ich so značkou aj zoznámiť a vybudovať v nich dôveru v jej produkty. To sa nám podarilo pomocou obsahového marketingu.

Postarali sme sa o tvorbu a distribúciu obsahu cez online kanály, navrhli vizuály, pričom pre niektoré produkty sme nafotili lifestylové fotky a natočili videá. Priebežne sa staráme o PPC kampane, sociálne siete a spolupracujeme s influencermi.

Výs—
—ledky

Bounce rate

Počas prvých 3 mesiacov sme znížili mieru okamžitých odchodov zo stránky – bounce rate o 15%. Za rok sa nám okamžité odchody podarilo znížiť až o 30%.

Konverzný pomer

Postupným budovaním povedomia a dôveryhodnosti značky na Slovensku sme za jeden rok dokázali zvýšiť konverzný pomer e-shopu (% návštevníkov, ktorí nakúpili) o 600%.

Pozrieť všetky projekty